Soud zakázal přestavbu filharmonie České Budějovice
Spor o kavárnu v budově orchestru v Českých Budějovicích dospěl ke dvěma žalobám. Rada kraje rozhodla, že s rekonstrukcí počká na to, jak soudy rozhodnou. Mělo se začít předevčírem a plány byly velké: bezbariérový přístup, nový vchod, foyer, hezčí sál i moderní kavárna. Jenže právě ona je jádrem sporu, který teď řeší soudy a kvůli nimž musí Jihočeská filharmonie přestavbu svého sídla odložit. Kavárník, který dostal výpověď a měl prostory vyklidit, protože podle právníků JF porušuje nájemní smlouvu, to odmítl a podal žalobu, že výpověď je neplatná. A Okresní soud v Českých Budějovicích vydal před pár dny předběžné rozhodnutí, jímž rekonstrukci kavárny zakázal. Žaloby jsou ve sporu o kavárnu dvě. Jednu podal Jihočeský kraj s tím, že kavárníkova nájemní smlouva je neplatná, první jednání bude v tomto případu během listopadu. Druhou žalobu podal kavárník Libor Moravec kvůli výpovědi, kterou dostal od kraje. „To jsou dvě věci, které brání tomu, aby byla rekonstrukce zahájena. Rada kraje se rozhodla, že JF nebude činit žádné kroky, které by nebyly posvěceny soudem. To znamená, že další osud celé záležitosti je v rukou soudu,“ řekl krajský radní pro kulturu Tomeš Vytiska. Sumu okolo pěti milionů korun, určenou na přestavbu, přesune podle něho kraj pravděpodobně do fondu rezerv. Moravcovo stanovisko se nemění. Výpověď od ředitele JF odůvodněnou rekonstrukcí považuje za neplatnou, což podle něj nyní potvrdil soud předběžným opatřením. Ale není důvod, abych dostal kvůli rekonstrukci výpověď. Již v minulých letech jsem se vždy dohodl s vedením JF na různých rekonstrukcích ku prospěchu objektu. Nemám problém sednout si s kýmkoli z vedení Jihočeského kraje, s rozumnými lidmi se racionálně dohodnout o budoucnosti a využití prostor, aby vše bylo ku prospěchu návštěvníků JF. Soudy považuji za zbytečné, drahé, bude to zdlouhavé, také se může rozhodovat několik let a rekonstruovat se nebude, což by byla škoda,“ řekl Libor Moravec. Vedení JF chce zkultivovat vstupní prostory svého sídla: schodiště, fasádu, vchod a hlavně chodbu a kavárnu. Vybudovat důstojný foyer, zvětšit šatnu, kavárnu zmenšit, čímž by vznikla scéna pro komorní koncerty. Byla by zde i minicukrárna. V horních patrech plánuje vedení JF malou galerii, v další fázi přestavby výtah pro bezbariérový přístup. Budova by byla nekuřácká. To vše jsme plánovali jako oslavu 400. výročí kostela sv. Anny. Je to bohužel v rukou soudu. Vše se zadrhlo, je to situace, že nedokážeme zušlechtit prostředí, které je naše. Já chci čistou, pěknou kavárnu, jako je v Jihočeském divadle, a tu mi pan kavárník nezaručí. Dohoda s ním není možná, neboť se snaží udržet si jednostranně výhodnou smlouvu, díky které platí za nájem částku odpovídající zhruba stometrovému bytu, nikoliv komerčnímu prostoru o rozměru 140 metrů čtverečních,“ řekl Otakar Svoboda. Rekonstrukce měla začít toto pondělí. Kraj vypsal předtím výběrové řízení z něhož vzešel zhotovitel stavby. „Byl i s poměrně příznivou cenou vybrán, ale protože na návrh provozovatele kavárny vydal soud předběžné opatření, které JF zakazuje provést rekonstrukci, bude toto pravděpodobně zrušeno,“ řekl Patrik Červák, šéf krajského odboru kultury. Jak a kdy přestavba začne, podle něho závisí na rychlosti soudu. Projektová dokumentace je schválená, stavební povolení kraj má. „Budeme doufat, že snad v příštím roce,“ řekl Patrik Červák. Samozřejmě by rekonstrukce a zkulturnění přispělo k oživení návštěvnosti kavárny a budeme jen doufat, že se vše co nejdříve vyřeší a začne se s rekonstrukcí.
Kam dál?
Městská karta v Českých Budějovicích
Má veliokost kreditky, na ní vaše fotografie, jméno a čárový kód. S takzvanou městskou kartou, kterou již používají v jiných městech, můžete po předchozím nabití penězi platit za jízdné v MHD, vstupenky do divadla nebo parkovné. Slouží ale i jako průkazka do knihovny nebo předplatní jízdenka v městské dopravě. O jejím zavedení nyní uvažují i Budějovičtí. Na nový systém se již chystá dopravní podnik. Jeho ředitel Slavoj Dolejš prozradil, že v příštím roce budou všechny vozy MHD vybaveny novými odbavovacími přístroji, které cestujícím umožní jednoduše si zakoupit jízdenku přímo v autobuse či trolejbuse prostřednictvím bezkontaktní platební karty nebo právě městské karty. Bude to jednoduché. Nemáte-li „lítačku" a chcete se po Budějovicích svézt autobusem nebo trolejbusem, nemusíte dopředu kupovat jízdenku v automatu nebo si za ni připlácet u řidiče. Stačí nastoupit s bezkontaktní platební kartou. Už od příštího roku bude každý vůz MHD vybaven dvěma moderními terminály, které umožní zakoupení jízdenky. Postačí zvolit druh jízdného a přiložit kartu. Následně vyjede jízdenka. Operace nezabere více než pár vteřin. Vedoucí útvaru strategie a řízení dopravy doplnil, že pořízením terminálů se vozy MHD připraví na budoucnost, kdy by Budějčáci mohli začít používat městskou kartu. Ta kromě elektronické platby jízdenek umožní třeba platbu parkovného. I v souvislosti se zaváděním dalších moderních možností nákupu jízdenek do MHD a dalších prostředků budou přehlednější i pro lidi, kteří MHD běžně nejezdí. Z dalších jednání má vyplynout, zda dosavadní dvacetiminutovou a hodinovou jízdenku nahradí jednotný tarif. Tato revoluční změna zcela jistě zjednoduší pohyb při cestování v MHD. Doufáme, že se tato karta dostane co nejrychleji do provozu a bude přínosem pro mnoho obyvatel Českých Budějovic.
Zobrazit více
Bezemisní zelená elektrárna v Českých Budějovicích
Předsadnictvo českobudějovické teplárny reaguje na společenský vývoj a systematicky připravujeme scénáře, jak ještě víc přispět k ochraně klimatu a k co nejefektivněji využít náš systém centrálního zásobování teplem či chladem. Zamýšlené změny jsou součástí schválené dlouhodobé Strategie 2040. Její aktualizaci v červnu uložila valná hromada českobudějovické teplárny, tedy rada města, které je jejím jediným akcionářem. Naplňování strategického dokumentu nelze v ulicích krajského města přehlédnout. Horkovodní síť se prodlužuje do dalších částí, úpravou turbíny se zvýší kogenerační výroba elektřiny, tedy kombinovaná výroba elektrické energie a tepla. Tím se zlepší účinnost využití paliv. Kvůli stavbě horkovodu temelínské elektrárny, který do své sítě teplárna napojí od topné sezony 2020/21, se upravuje centrální předávací stanice a navazující horkovodní sítě. Počátkem prázdnin se tak dělo na sídlišti Vltava, příští týden 8. srpna je na řadě Pražské předměstí. To s sebou nese odstávky teplé vody, protože části horkovodu se v dané lokalitě musí vypustit. Provizorní propojení umožní, aby bylo možné příští rok vybudovat definitivní předávací místo, aniž by se narušila spolehlivost dodávek tepla a teplé vody.
Zobrazit více
Budějovickou dálnici čeká změna
Pokračuje příprava dálničního spojení jižních Čech. Staví se na trase od Veselí nad Lužnicí po České Budějovice a připravuje se i obchvat města. Stále ale zůstává několik nevyřešených otazníků, které mohou realizaci vytoužené komunikace citelně přibrzdit. Výrazně třeba pokročily práce na úseku Borek Úsilné. Už je na mostě přes potok Kyselá voda v současnosti dokončena celá pravá strana. Nyní pracujeme na mostních římsách. Na levé straně bude ještě dobetonováno poslední, čtvrté pole a most bude dokončen. I zde budeme poté pracovat na mostních římsách,příká vedoucí stavby. V nejbližší době slibuje Ředitelství silnic a dálnic České republiky také zahájit přeložky inženýrských sítí a další přípravné práce na úseku Ševětín Borek, který se jediný mezi Veselím nad Lužnicí a Úsilným ještě nestaví. A do finále spějí výkupy pozemků pro úsek dálnice D3 u Českých Budějovic. Z trasy, jež se má stát obchvatem krajského města, už je jenom kolem deseti procent vlastníků, se kterými ještě ŘSD neukončilo jednání. Na druhou stranu se ale má měnit podoba sjezdů u Českých Budějovic. Spolupráce soukromého sektoru a státu možná přijde v úvahu, pokud se týká dálnice D3, respektive jejího pokračování na jih od Českých Budějovic. Pokud by se stavby nepodařilo zahájit do roku 2020, kdy končí současné období evropských dotací, zůstala by otázka na bedrech českého státu. A ten by možná mohl sáhnout i po projektu spolupráce se soukromníky, kteří by dálnici postavili a udržovali, ale také za to inkasovali mýtné. Vedení resortu je ale pokud se týká nejbližšího výhledu na financování dálnic optimistické. Několik úseků dálnice D3 Úsilné Hodějovice a Hodějovice Třebonín, což by bylo necelých 20 kilometrů komunikace směrem k rakouské hranici. V roce 2017 chce resort dopravy začít stavět celkově dalších 140 km dálnic, což by byl dvojnásobek oproti letošku. Někteří odborníci ale upozorňují, že jde spíše o optimistickou variantu. Ne všude jsou třeba k dispozici potřebné pozemky. A často ještě nezačala ani výběrová. Stačí přitom jen jediné odvolání a původní časové odhady se mohou zcela zbortit. Ukázalo se to nedávno třeba na úseku Borek Úsilné, kde spory ve výběrovém řízení protáhly vyhlášení vítěze o neuvěřitelné tři roky. V jižních Čechách jsou pak pro budoucnost otazníkem třeba už zmíněné nové posudky vlivu staveb na životní prostředí. Budou se zpracovávat nejméně rok nebo déle. A pak bude nutné projít celým kolečkem dalších řízení. A komplikace mohou nastat i tam, kde je již projekt připraven. Třeba u Českých Budějovic se nedávno redukoval počet sjezdů z dálnice. A ty zbylé by měly dostat jinou podobu. Zaberou pravděpodobně více místa při jednodušší konstrukci. Bude to ovšem vyžadovat příslušnou změnu v rámci územního řízení. V každém případě čeká dostavbu dálnice ještě mnoho složitých jednání, která se mohou táhnout poměrně dlouho. O dalším průběhu stavby budeme občany průběžně informovat.
Zobrazit více