V Českých Budějovicích bude nová pěší zóna
Zanedlouho dojdou lidé z Lannovy třídy až na hlavní náměstí a to bez vyhýbání se autům. Ve čtvrt kilometru dlouhé Kanovnické ulici, jež v centru Budějovic spojuje frekventovanou Lannovu třídu s náměstím Přemysla Otakara II., se možná už za dva roky přestanou lidé tísnit na chodnících. Budějovičtí už zahájili jednání o tom, že v uličce, kde z úzkých chodníků musejí obyvatelé a návštěvníci města často do vozovky mezi auta, by vznikla pěší zóna. Na rohu ulic Kanovnická a U Černé věže totiž stojí katedrála sv. Mikuláše, přičemž pozemky v jejím okolí vlastní Děkanství u sv. Mikuláše. František Konečný naznačil, že podle výsledků jednání by vzniku pěší zóny v Kanovnické nemělo nic bránit. „Bavili jsme se i o tom, že by z Kanovnické zmizela parkovací stání – tedy jak ta u chodníku provozovaná městem, tak i před katedrálou," řekl František Konečný s tím, že město by se s biskupstvím dohodlo na zřízení náhradních parkovacích míst v jiné lokalitě. S myšlenkou, že by pěší zóna vznikla i v sousední ulici U Černé věže, kde je hlavní vstup do katedrály, českobudějovický biskup souhlasí jen za určitých podmínek. „V katedrále se konají bohoslužby, koncerty, svatby a jiné události, z čehož plynou určité potřeby. Jako je například obslužnost katedrály," zdůvodnil Vlastimil Kročil svůj postoj. Zdůraznil, že o záměru zřízení pěší zóny se povedou další jednání. Tato myšlenka a její realizace jistě v budoucnu potěší mnohé pěší pohybující se v krásném centru Českých Budějovic.
Kam dál?
V Budvaru končí ředitel p. Boček
Z místa ředitele podniku Budějovický Budvar odchází Jiří Boček, když odeslal ministru zemědělství dopis, v němž oznámil svou rezignaci ke konci letošního roku. Mohu potvrdit, že pan Boček odeslal ministru zemědělství České republiky dopis, ve kterém oznamuje svůj odchod z funkce ředitele podniku k 31. 12. 2016. Jiří Boček je v čele pivovaru od roku 1991. V pivovaru pracoval ale už v letech 1972 až 1973, a to v rámci praxe při studiu Středního odborného učiliště pivovarského v Českých Budějovicích. Po absolvování střední průmyslové školy a Vysoké školy chemicko-technologické v Praze se do Budvaru vrátil jako technolog a mistr varen, v letech 1985 až 1991 zde působil jako podsládek a mistr varen. Jiří Boček obdržel minulý týden od prezidenta Miloše Zemana státní vyznamenání, konkrétně Medaili Za zásluhy o stát v hospodářské oblasti. Letos obdržel i Výroční cenu České a pivovarnické akademie za rok 2015. Když jsem si položil otázku, proč jsme jako firma po čtvrt století od revoluce v tak dobrém stavu, tak jsem došel k několika základním bodům. Za prvé jsme i přes všechny změny stále věřili v naši značku. Dále jsme nepřestali věřit v kvalitu našich produktů. Nezahodili jsme originalitu budějovického piva. Naučili jsme se také věřit svým schopnostem. Naše firma je trochu odlišná tím, že řada lidí zde pracuje většinu svého života. Na těchto lidech oceňuji schopnost se dále rozvíjet. Toto je pohled ředitele Jiřího Bočka na Budějovický Budvar.
Zobrazit více
Stavba dálnice D3 u Českých Budějovic
Dobrou zprávu si v Bruselu vyslechl český premiér. Unie žádá Česko u urychlení výstavby dálnice D3. Dálnici utvoří několik mostů za obcí Borek, kde vzniká obří mostní konstrukce. Čtyři nové části dálnice by měly být uváděny do provozu v letech 2018 a 2019. Evropská unie povolila, že u vybraných důležitých dopravních staveb nebude trvat na nových posudcích EIA, které mají upřesnit, jaký vliv budou mít nové silnice na životní prostředí. V úterý z Bruselu přišla dobrá zpráva. Vybraným stavbám Unie udělí výjimku a nebude trvat na nových posudcích. Patří k nim právě i úsek D3 kolem Budějovic. Už v polovině června navíc vláda schválila návrh novely o posuzování vlivů na životní prostředí, jež má umožnit postavit důležité silnice či železnice bez opakování posudku EIA. Stačilo by jen stanovisko úřadu. Podle poslance a českobudějovického radního Romana Kubíčka poslanci návrh projednají zřejmě ještě tento týden ve zkráceném řízení. Ministr dopravy při své nedávné návštěvě Českých Budějovic potvrdil, že dálniční obchvat Budějovic bude mít pouze tři sjezdy. Postavit pět sjezdů, o nichž se uvažovalo, prý v tak krátkém úseku silnice neumožňují platné zákony a předpisy. Auta by měla objíždět České Budějovice po dálničních úsecích Úsilné Hodějovice a částečně Hodějovice Třebonín. V současné době dělníci pracují na stavbě dálnice v úseku Borek Úsilné, která částečně odvede provoz ze severní části Českých Budějovic. Pravděpodobně to nebude dříve než na podzim 2017. Pro přeplněné centrum Českých Budějovic zřejmě svítá na lepší časy a v brzké době se dočká odlehčení.
Zobrazit více
Město České Budějovice přidá místa pro prvňáčky
Problémem je rozložení zájmu rodičů, proto budou některé školy odmítat děti. V ZŠ Dukelská dokonce hrozilo, že se do lavic nedostanou ani všechny děti z obvodu. U zápisu nabídli necelých 60 míst. Podle ředitelky Marie Kocurkové zde ale měli po odečtení odkladů 99 zájemců. Nyní se připravují i na to, že by otevřeli první třídy tři. I když by to bylo prostorově komplikované, protože budova je na hranici kapacit, uspokojili by pak alespoň všechny zájemce ze školského obvodu. O přijetí či nepřijetí dětí bude ZŠ Dukelská informovat rodiče v úterý. Žádnou třídu navíc oproti plánovaným čtyřem nemohou přidat v ZŠ O. Nedbala na sídlišti Šumava. Podle ředitele Miroslava Poláčka je už teď škola tak plná, že volné jsou pouze dvě odborné učebny fyziky a chemie, které jsou speciálně zařízené a všechny další prostory jsou obsazené. Naplněná je i kapacita družiny. V této škole se ale podle ředitele podaří děti z obvodu umístit. Odmítat budou jen děti bydlící mimo obvod. Třídu navíc by v případě nutnosti mohli otevřít v ZŠ a MŠ J. Š. Baara, měli by jich potom pět. Tam, kde mají volno, totiž budou muset pojmout i děti ze škol, které jsou doslova nacpané až po střechu a musejí už další děti odmítat. Situaci ještě zhoršují takové faktory, jako jsou děti z okolních obcí, které chtějí jejich rodiče přihlásit v Českých Budějovicích nebo zmenšený podíl odkladů. „Letos bylo pouze dvanáct procent odkladů, dlouhodobý průměr odkladů je dvacet procent," říká k tomu náměstek primátora Martin Maršík a dodává, že i to zvyšuje tlak na školské kapacity. Město původně chtělo na podzim otevřít pro prvňáčky 45 tříd. Teď podle náměstka primátora počítá se 48 třídami a nevylučuje, že by jich nakonec mohlo být až 50. Třídy navíc by mohli otevřít v ZŠ a MŠ J. Š. Baara. Teď připravují k otevření třídy prvňáčků, v případě nutnosti by jim kapacity umožňovaly i otevření pěti tříd. Ředitel školy Vladimír Čunát ale upozorňuje, že zatím je situace nejasná. U zápisu měli 120 dětí, 20 chtělo odklad. Zbývajících sto odpovídá čtyřem třídám, ale někteří rodiče už ohlásili, že byli přijati jinde. Další rodiče se naopak ptají jestli by na základce nebylo místo. Podle náměstka primátora Martina Maršíka se město musí připravit na to, že počty prvňáčků neklesnou ještě čtyři roky, pak by jich mělo začít ubývat a s tím by mohl polevit i tlak na školské kapacity. Věc chce ale radnice řešit, aby se vyhnula situacím, kdy rodiče nocují před školami, aby pro děti dostali přední místo u zápisu. Pro rodiče je získání vhodné školy nutné třeba kvůli dojíždění. Radnice ale zdůrazňuje, že celkově pro všechny děti místo je.
Zobrazit více