Nové prostory magistrátu města České Budějovice
Budějovická radnice chce přestěhovat některé úředníky do nevyužitých Žižkových kasáren. Až si příště půjdete pro občanský nebo řidičský průkaz, možná už nezamíříte do budovy magistrátu v Jeronýmově ulici, nýbrž o několik desítek metrů dál směrem k autobusovému a vlakovému nádraží. Budějovičtí radní využijí záměr předchozího vedení města využít dvě budovy, které v prázdném areálu Žižkových kasáren patří městu, pro úředníky. Nové zázemí mají ve dvou městských objektech v areálu kasáren najít podle současného plánu zejména pracovníci odborů, které v přenesené působnosti zajišťují výkon státní správy. Prioritou města je však přemístit magistrátní objekty v Kněžské a Jeronýmově ulici. Někteří se možná přesunou z historické budovy radnice do nového pracoviště v Žižkových kasárnách a na uvolněná místa na náměstí zase případně přesídlí ti, kteří nyní úřadují v Kněžské nebo Jeronýmově. Záměr stěhovat odbory s výkonem státní správy právě do kasáren má podle představitelů města svou logiku. Za úředníky těchto odborů totiž míří i lidé z více než 70 obcí okolo Budějovic, kteří by to do kasáren od vlakového či autobusového nádraží měli jen pár kroků. Plán, který určí, kteří úředníci se kam přestěhují a kolik peněz vše bude stát, má vypracovat tajemník magistrátu. Z jeho práce také vyplyne, kolik úředníků se do dvou budov v areálu kasáren vůbec vejde zda všichni, kteří nyní sídlí v objektech v Jeronýmově a Kněžské. Toto řešení přesunu do většího objektu bude jistě přímosem pro obyvatele města a přilehlého okolí.
Wo jetzt?
Budějovickou dálnici čeká změna
Pokračuje příprava dálničního spojení jižních Čech. Staví se na trase od Veselí nad Lužnicí po České Budějovice a připravuje se i obchvat města. Stále ale zůstává několik nevyřešených otazníků, které mohou realizaci vytoužené komunikace citelně přibrzdit. Výrazně třeba pokročily práce na úseku Borek Úsilné. Už je na mostě přes potok Kyselá voda v současnosti dokončena celá pravá strana. Nyní pracujeme na mostních římsách. Na levé straně bude ještě dobetonováno poslední, čtvrté pole a most bude dokončen. I zde budeme poté pracovat na mostních římsách,příká vedoucí stavby. V nejbližší době slibuje Ředitelství silnic a dálnic České republiky také zahájit přeložky inženýrských sítí a další přípravné práce na úseku Ševětín Borek, který se jediný mezi Veselím nad Lužnicí a Úsilným ještě nestaví. A do finále spějí výkupy pozemků pro úsek dálnice D3 u Českých Budějovic. Z trasy, jež se má stát obchvatem krajského města, už je jenom kolem deseti procent vlastníků, se kterými ještě ŘSD neukončilo jednání. Na druhou stranu se ale má měnit podoba sjezdů u Českých Budějovic. Spolupráce soukromého sektoru a státu možná přijde v úvahu, pokud se týká dálnice D3, respektive jejího pokračování na jih od Českých Budějovic. Pokud by se stavby nepodařilo zahájit do roku 2020, kdy končí současné období evropských dotací, zůstala by otázka na bedrech českého státu. A ten by možná mohl sáhnout i po projektu spolupráce se soukromníky, kteří by dálnici postavili a udržovali, ale také za to inkasovali mýtné. Vedení resortu je ale pokud se týká nejbližšího výhledu na financování dálnic optimistické. Několik úseků dálnice D3 Úsilné Hodějovice a Hodějovice Třebonín, což by bylo necelých 20 kilometrů komunikace směrem k rakouské hranici. V roce 2017 chce resort dopravy začít stavět celkově dalších 140 km dálnic, což by byl dvojnásobek oproti letošku. Někteří odborníci ale upozorňují, že jde spíše o optimistickou variantu. Ne všude jsou třeba k dispozici potřebné pozemky. A často ještě nezačala ani výběrová. Stačí přitom jen jediné odvolání a původní časové odhady se mohou zcela zbortit. Ukázalo se to nedávno třeba na úseku Borek Úsilné, kde spory ve výběrovém řízení protáhly vyhlášení vítěze o neuvěřitelné tři roky. V jižních Čechách jsou pak pro budoucnost otazníkem třeba už zmíněné nové posudky vlivu staveb na životní prostředí. Budou se zpracovávat nejméně rok nebo déle. A pak bude nutné projít celým kolečkem dalších řízení. A komplikace mohou nastat i tam, kde je již projekt připraven. Třeba u Českých Budějovic se nedávno redukoval počet sjezdů z dálnice. A ty zbylé by měly dostat jinou podobu. Zaberou pravděpodobně více místa při jednodušší konstrukci. Bude to ovšem vyžadovat příslušnou změnu v rámci územního řízení. V každém případě čeká dostavbu dálnice ještě mnoho složitých jednání, která se mohou táhnout poměrně dlouho. O dalším průběhu stavby budeme občany průběžně informovat.
Zeig mehr
Kašna Samsona bude obklopena nevšední stěnou
Neobvyklý způsob, jak přimět obyvatele Českých Budějovic, aby si více všímali památek ve městě, zvolili organizátoři výstavy Vnímání. Autor projektu, pražský architekt Jan Šépka, si od záměru slibuje, že se lidé více zamyslí nad tím, co pro ně dominanta náměstí znamená. Kruhový prostor kašnu přibližně na měsíc oddělí od zbytku náměstí. Bude tak působit jako šperk v galerii. Přes sedm metrů vysoká stěna s průměrem asi 22 metrů vznikne z dřevěných nelakovaných trámů a černé stavební překližky. Vnitřní část kruhu kolem kašny vyplní bílá látka. Stěna výhled na kašnu nezakryje zájemcům docela. Ti, kteří ji budou chtít vidět, ovšem musejí vejít do Domu umění vedle Galerie Dvořák. Z oken domu povede ke kašně dřevěná lávka pro pěší. Dopravu to nijak neomezí, auta pod lávkou projedou. Netradiční záměr již posvětili českobudějovičtí radní. Náměstek primátora pro kulturu Jaromír Talíř poznamenal, že jde jistě o kontroverzní počin, který ale město zviditelní. Proti nejsou ani památkáři, splní-li autoři projektu dané podmínky. Více než rok poté, co hokejoví fanoušci před zahájením boje o postup do extraligy oblékli sochu Samsona do dresu Motoru, se chystá další kontroverzní projekt související se Samsonovou kašnou. Obklopit ji má obří dřevěná stěna vyplněná bílou látkou. Dominantu náměstí tak v plné kráse uvidí jen ti, kteří k ní přijdou po provizorní lávce vedoucí z Domu umění.Projekt Vnímání je zamyšlením nad tím, co pokládáme za důležitou součást veřejného prostoru a jak vnímáme skryté prostory, které nám poskytují kulturní vyžití. Samsonova kašna umístěná na náměstí představuje významnou památku a dominantu města. Otázkou ale může být, zda dnes takové dominanty nevnímáme jen mimoděk. Projekt je výtvarnou instalací, která může mít paralelu k některým podobným počinům zahraničních osobností, jako je Christo a okruh pařížských Nových realistů. Těmto umělcům se zdařil jejich záměr přenést umění z muzeí a galerií do městského prostoru a přírody. Vzhledem k proporcím svých projektů a jejich společenské atraktivitě zprostředkovali nenásilně svůj umělecký názor množství lidí, což je i naším záměrem. Toto zviditelnění kašny zajisté přispěje k přilákání velkého množství lidí na českobudějovické náměstí. Projekty tohoto typu jsou a budou přínosem pro každé město.
Zeig mehr
Radnice plánuje novou lávku přes Vltavu
U TJ Meteor by lávka navázala na cyklostezku, která už podél pravého břehu řeky vede a v budoucnu by nabídla pohodlnější spojení pro cyklisty směrem na Litvínovice, Planou nebo Homole. Na projekt jsme nyní dostali od Nadace Jihočeské cyklostezky příspěvek 500 000 korun. Podmínkou je, že projekt bude zpracován do konce příštího roku, uvedl náměstek primátora Ivo Moravec. Záměr je zatím ve fázi příprav. Město čeká ještě celý proces stavebního řízení a další kroky. Realizaci samotné lávky proto Ivo Moravec odhadl nejdříve na rok 2017, ale věří, že do roku 2018 by mohla začít cyklistům i pěším sloužit.
Zeig mehr