Stavba dálnice D3 u Českých Budějovic
Dobrou zprávu si v Bruselu vyslechl český premiér. Unie žádá Česko u urychlení výstavby dálnice D3. Dálnici utvoří několik mostů za obcí Borek, kde vzniká obří mostní konstrukce. Čtyři nové části dálnice by měly být uváděny do provozu v letech 2018 a 2019. Evropská unie povolila, že u vybraných důležitých dopravních staveb nebude trvat na nových posudcích EIA, které mají upřesnit, jaký vliv budou mít nové silnice na životní prostředí. V úterý z Bruselu přišla dobrá zpráva. Vybraným stavbám Unie udělí výjimku a nebude trvat na nových posudcích. Patří k nim právě i úsek D3 kolem Budějovic. Už v polovině června navíc vláda schválila návrh novely o posuzování vlivů na životní prostředí, jež má umožnit postavit důležité silnice či železnice bez opakování posudku EIA. Stačilo by jen stanovisko úřadu. Podle poslance a českobudějovického radního Romana Kubíčka poslanci návrh projednají zřejmě ještě tento týden ve zkráceném řízení. Ministr dopravy při své nedávné návštěvě Českých Budějovic potvrdil, že dálniční obchvat Budějovic bude mít pouze tři sjezdy. Postavit pět sjezdů, o nichž se uvažovalo, prý v tak krátkém úseku silnice neumožňují platné zákony a předpisy. Auta by měla objíždět České Budějovice po dálničních úsecích Úsilné Hodějovice a částečně Hodějovice Třebonín. V současné době dělníci pracují na stavbě dálnice v úseku Borek Úsilné, která částečně odvede provoz ze severní části Českých Budějovic. Pravděpodobně to nebude dříve než na podzim 2017. Pro přeplněné centrum Českých Budějovic zřejmě svítá na lepší časy a v brzké době se dočká odlehčení.
Where now?
Kašna Samsona bude obklopena nevšední stěnou
Neobvyklý způsob, jak přimět obyvatele Českých Budějovic, aby si více všímali památek ve městě, zvolili organizátoři výstavy Vnímání. Autor projektu, pražský architekt Jan Šépka, si od záměru slibuje, že se lidé více zamyslí nad tím, co pro ně dominanta náměstí znamená. Kruhový prostor kašnu přibližně na měsíc oddělí od zbytku náměstí. Bude tak působit jako šperk v galerii. Přes sedm metrů vysoká stěna s průměrem asi 22 metrů vznikne z dřevěných nelakovaných trámů a černé stavební překližky. Vnitřní část kruhu kolem kašny vyplní bílá látka. Stěna výhled na kašnu nezakryje zájemcům docela. Ti, kteří ji budou chtít vidět, ovšem musejí vejít do Domu umění vedle Galerie Dvořák. Z oken domu povede ke kašně dřevěná lávka pro pěší. Dopravu to nijak neomezí, auta pod lávkou projedou. Netradiční záměr již posvětili českobudějovičtí radní. Náměstek primátora pro kulturu Jaromír Talíř poznamenal, že jde jistě o kontroverzní počin, který ale město zviditelní. Proti nejsou ani památkáři, splní-li autoři projektu dané podmínky. Více než rok poté, co hokejoví fanoušci před zahájením boje o postup do extraligy oblékli sochu Samsona do dresu Motoru, se chystá další kontroverzní projekt související se Samsonovou kašnou. Obklopit ji má obří dřevěná stěna vyplněná bílou látkou. Dominantu náměstí tak v plné kráse uvidí jen ti, kteří k ní přijdou po provizorní lávce vedoucí z Domu umění.Projekt Vnímání je zamyšlením nad tím, co pokládáme za důležitou součást veřejného prostoru a jak vnímáme skryté prostory, které nám poskytují kulturní vyžití. Samsonova kašna umístěná na náměstí představuje významnou památku a dominantu města. Otázkou ale může být, zda dnes takové dominanty nevnímáme jen mimoděk. Projekt je výtvarnou instalací, která může mít paralelu k některým podobným počinům zahraničních osobností, jako je Christo a okruh pařížských Nových realistů. Těmto umělcům se zdařil jejich záměr přenést umění z muzeí a galerií do městského prostoru a přírody. Vzhledem k proporcím svých projektů a jejich společenské atraktivitě zprostředkovali nenásilně svůj umělecký názor množství lidí, což je i naším záměrem. Toto zviditelnění kašny zajisté přispěje k přilákání velkého množství lidí na českobudějovické náměstí. Projekty tohoto typu jsou a budou přínosem pro každé město.
Show more
V Českých Budějovicích bude nová pěší zóna
Zanedlouho dojdou lidé z Lannovy třídy až na hlavní náměstí a to bez vyhýbání se autům. Ve čtvrt kilometru dlouhé Kanovnické ulici, jež v centru Budějovic spojuje frekventovanou Lannovu třídu s náměstím Přemysla Otakara II., se možná už za dva roky přestanou lidé tísnit na chodnících. Budějovičtí už zahájili jednání o tom, že v uličce, kde z úzkých chodníků musejí obyvatelé a návštěvníci města často do vozovky mezi auta, by vznikla pěší zóna. Na rohu ulic Kanovnická a U Černé věže totiž stojí katedrála sv. Mikuláše, přičemž pozemky v jejím okolí vlastní Děkanství u sv. Mikuláše. František Konečný naznačil, že podle výsledků jednání by vzniku pěší zóny v Kanovnické nemělo nic bránit. „Bavili jsme se i o tom, že by z Kanovnické zmizela parkovací stání – tedy jak ta u chodníku provozovaná městem, tak i před katedrálou," řekl František Konečný s tím, že město by se s biskupstvím dohodlo na zřízení náhradních parkovacích míst v jiné lokalitě. S myšlenkou, že by pěší zóna vznikla i v sousední ulici U Černé věže, kde je hlavní vstup do katedrály, českobudějovický biskup souhlasí jen za určitých podmínek. „V katedrále se konají bohoslužby, koncerty, svatby a jiné události, z čehož plynou určité potřeby. Jako je například obslužnost katedrály," zdůvodnil Vlastimil Kročil svůj postoj. Zdůraznil, že o záměru zřízení pěší zóny se povedou další jednání. Tato myšlenka a její realizace jistě v budoucnu potěší mnohé pěší pohybující se v krásném centru Českých Budějovic.
Show more
Obchvat Dasného a Češňovic?
Setkání občanů na podporu stavby obchvatu Češnovic a Dasného, obcí na hlavním tahu z Českých Budějovic na Písek a Prahu, uspořádali ve středu odpoledne místní obyvatelé. Ti stálým přecházením silnice zbrzdili provoz, o problematice obchvatu pak diskutovali v sále hostince v Dasném. Obyvatelé obcí Češnovice a Dasný ve středu uspořádali akci na podporu stavby obchvatu, který by odvedl dopravu od jejich domů. Lidé z Češnovic a Dasného chtěli prostřednictvím akce vyjádřit svou nespokojenost s intenzitou dopravy na silnici I/20, která obce protíná. Nespokojenost občanů je vyvolána dlouholetým slibem vybudování obchvatu. Na stavbu čekají již 48 let. Posledních přibližně 15 let jde takzvaně o prioritní stavbu, která by odklonila asi 20 000 automobilů denně. Dopravní průzkum z roku 2014 ukázal, že 52 procent řidičů překračuje při průjezdu obcí Češnovice povolenou rychlost a v obci Dasný je tomu v 60 procentech případů. Tento problém si jistě zaslouží co nejdříve řešení.
Show more