Českobudějovický 1/2 marathon zná svého vítěze
Překvapivého vítěze zná další ročník 1/2 maratonu v Českých Budějovicích. Svého krajana a největšího favorita závodu Geoffrey Mutaie totiž zastínil Keňan Barselius Kipyego, jenž zvítězil v čase 1:00:30. Startovalo 3400 běžců. Byla mezi nimi jak spousta hobby sportovců, tak i skupina skvělých Afričanů, kteří však tentokrát neatakovali magickou hranici jedné hodiny, i když počasí a podmínky pro běh byly prakticky ideální. Prvních šest pozic patřilo Keňanům. Vítězný Kipyego zaostal za hodinou o rovnou půlminutu. Druhý skončil o dalších dvaadvacet vteřin zpět jeho krajan Kiplagat. Na favorizovaného Mutaie zůstala až šestá příčka. Dlouho běžel bok po boku se svým největším rivalem Kiplagatem. Mezi ženami byla nejrychlejší etiopská běžkyně Ashere Bekereová, která časem 1:10:40 pokořila traťový rekord. Mezi českými běžci byl nejlepší Jiří Homoláč, jenž byl celkově třináctý. Závod českých žen ovládla favoritka Petra Kamínková. Závod měl celkově skvěkou atmosféru a kulisu. Každým rokem se celkový počet závodníků navyšuje, tak se můžeme s radostí těšit na další ročník 1/2 Marathónu 2017, který bude jistě skvělou sportovní akcí.
Where now?
Onemocnění chřipkou stále není u konce
Dvě úmrtí a několik závažných případů má na svědomí v našem kraji letošní chřipková sezona. Ač nemocných v posledních týdnech ubývá, rizikové období ještě u konce není. Stále se objevují závažné případy, i laboratorní testy potvrzují, že je chřipkový virus pořád mezi námi. V nemocnicích v Budějovicích, Jindřichově Hradci a Dačicích dál platí zákaz návštěv, upozornila vedoucí protiepidemického odboru krajské hygienické stanice. V posledních týdnech jsme ošetřili větší množství pacientů s velmi těžkým průběhem. Zákaz návštěv kvůli ochraně pacientů před nákazou platí už déle než měsíc. Nemocnost na jihu Čech přesto minulý týden celkově poklesla o více než pět procent, respirační infekce trápí ve větší míře jenom malé děti. Podobná situace je v celé republice. Za několik týdnů by se mělo snad vše dostat do normálu, přijde totiž jaro a trvalé oteplení.
Show more
Stavba dálnice D3 bude pokračovat
Kdo by chtěl sledovat všechno dění kolem dálnice D3 u Českých Budějovic, ten má mnoho práce. ŘSD zahájilo papírovou palbu hned na několika frontách najednou. Na magistrátu žádá třeba o změnu koryta Dobrovodského potoka kvůli tunelu Pohůrka nebo o změnu územního rozhodnutí na mimoúrovňové křižovatky Pohůrka a Hodějovice. Ty by totiž měly dostat jinou podobu, než o jaké se dosud uvažovalo. Zároveň už byla na ministerstvo dopravy podána žádost o stavební povolení na dálnici u Budějovic. A podle mluvčího Ředitelství silnic a dálnic by se v první polovině letošního roku mělo konat i rozhodující druhé kolo výběrového řízení na budoucího dodavatele stavby. Předmětem žádosti je dílčí změna několika desítek stavebních objektů dálnice D3. Nejpodstatnější změnu představuje změna tvaru křižovatek Pohůrka a Hodějovice. Veřejné projednávání změny územního rozhodnutí se koná 15. března na magistrátu a případné připomínky je třeba uplatnit nejpozději při tomto jednání. Nebude se měnit trasa samotné dálnice. Námitky a připomínky, které se nebudou týkat navržené změny, nebudou projednávány. Řízení o změně územního rozhodnutí by mělo mimo jiné dát odpověď na budoucí podobu křižovatky Pohůrka. Ta dostala původně jen podmíněné územní rozhodnutí, protože normám neodpovídala její vzdálenost od portálu stejnojmenného plánovaného tunelu. Změna se čeká také u dálničních sjezdů Hlinsko a Hodějovice. Předpokládá se, že ty se nebudou stavět. Přímo na ministerstvu dopravy už ŘSD zažádalo o stavební povolení. Stavební povolení navazuje na územní rozhodnutí a je nezbytným předpokladem zahájení akce. Dálnici chce ŘSD začít u Budějovic stavět ještě letos. Pokud realizace stavby dálnice D3 proběhne co nejdříve, bude to velká úleva pro dopravu ve městě České Budějovice, kde je v současné době provoz v dopravní špičce již neúnosný.
Show more
Budějovickou dálnici čeká změna
Pokračuje příprava dálničního spojení jižních Čech. Staví se na trase od Veselí nad Lužnicí po České Budějovice a připravuje se i obchvat města. Stále ale zůstává několik nevyřešených otazníků, které mohou realizaci vytoužené komunikace citelně přibrzdit. Výrazně třeba pokročily práce na úseku Borek Úsilné. Už je na mostě přes potok Kyselá voda v současnosti dokončena celá pravá strana. Nyní pracujeme na mostních římsách. Na levé straně bude ještě dobetonováno poslední, čtvrté pole a most bude dokončen. I zde budeme poté pracovat na mostních římsách,příká vedoucí stavby. V nejbližší době slibuje Ředitelství silnic a dálnic České republiky také zahájit přeložky inženýrských sítí a další přípravné práce na úseku Ševětín Borek, který se jediný mezi Veselím nad Lužnicí a Úsilným ještě nestaví. A do finále spějí výkupy pozemků pro úsek dálnice D3 u Českých Budějovic. Z trasy, jež se má stát obchvatem krajského města, už je jenom kolem deseti procent vlastníků, se kterými ještě ŘSD neukončilo jednání. Na druhou stranu se ale má měnit podoba sjezdů u Českých Budějovic. Spolupráce soukromého sektoru a státu možná přijde v úvahu, pokud se týká dálnice D3, respektive jejího pokračování na jih od Českých Budějovic. Pokud by se stavby nepodařilo zahájit do roku 2020, kdy končí současné období evropských dotací, zůstala by otázka na bedrech českého státu. A ten by možná mohl sáhnout i po projektu spolupráce se soukromníky, kteří by dálnici postavili a udržovali, ale také za to inkasovali mýtné. Vedení resortu je ale pokud se týká nejbližšího výhledu na financování dálnic optimistické. Několik úseků dálnice D3 Úsilné Hodějovice a Hodějovice Třebonín, což by bylo necelých 20 kilometrů komunikace směrem k rakouské hranici. V roce 2017 chce resort dopravy začít stavět celkově dalších 140 km dálnic, což by byl dvojnásobek oproti letošku. Někteří odborníci ale upozorňují, že jde spíše o optimistickou variantu. Ne všude jsou třeba k dispozici potřebné pozemky. A často ještě nezačala ani výběrová. Stačí přitom jen jediné odvolání a původní časové odhady se mohou zcela zbortit. Ukázalo se to nedávno třeba na úseku Borek Úsilné, kde spory ve výběrovém řízení protáhly vyhlášení vítěze o neuvěřitelné tři roky. V jižních Čechách jsou pak pro budoucnost otazníkem třeba už zmíněné nové posudky vlivu staveb na životní prostředí. Budou se zpracovávat nejméně rok nebo déle. A pak bude nutné projít celým kolečkem dalších řízení. A komplikace mohou nastat i tam, kde je již projekt připraven. Třeba u Českých Budějovic se nedávno redukoval počet sjezdů z dálnice. A ty zbylé by měly dostat jinou podobu. Zaberou pravděpodobně více místa při jednodušší konstrukci. Bude to ovšem vyžadovat příslušnou změnu v rámci územního řízení. V každém případě čeká dostavbu dálnice ještě mnoho složitých jednání, která se mohou táhnout poměrně dlouho. O dalším průběhu stavby budeme občany průběžně informovat.
Show more