Pyrotechniku nepodceňujte
Blížící se oslavy příchodu nového roku se většinou neobejdou bez zábavné pyrotechniky. Policisté radí, jak bychom ji měli používat, aby to pro nás bylo bezpečné. Zde je několik rad, na které by každý, kdo se zábavnou pyrotechnikou bude zacházet, měl důsledně dbát: - vždy se důsledně seznámit s návodem na použití a tento bezpodmínečně dodržovat - pyrotechnické prostředky nikdy neupravovat a používat je v takovém stavu, v jakém jsme je zakoupili - prostředky zábavní pyrotechniky používat jen k určenému účelu - s prostředky zábavní pyrotechniky vždy zacházet jako s nebezpečným, výbušným materiálem - při používání prostředků zábavní pyrotechniky se vyvarovat nadměrného používání alkoholu - zvolit vhodné místo k použití pyrotechniky v souladu s instrukcemi v návodu k použití vždy na volném prostranství v dostatečné vzdálenosti od domů, zaparkovaných aut nebo kontejnerů - skladovat pyrotechniku v chladu a suchu mimo dosah dětí a nezpůsobilých osob - používat vhodné ochranné pomůcky - vyhnout se rizikové společnosti například opilých lidí manipulujících s pyrotechnikou - závadné pyrotechnické výrobky likvidovat dle doporučení výrobce (v případě selhání počkat 20 minut, poté umístit do nádoby s vodou na 24 hodin a následně zakopat do země) - vždy se přesvědčit, zda nedošlo k selhání některého z výrobků a zabránit tak možnému zneužití jinými osobami nebo dětmi - vždy dodržovat bezpečnou vzdálenost při odpalování - ochránit domácí zvířata před možnou újmou ze strany pyrotechnických výrobků - poučit své blízké, zejména děti o rizicích plynoucích z používání pyrotechnických výrobků.
Where now?
Městská karta v Českých Budějovicích
Má veliokost kreditky, na ní vaše fotografie, jméno a čárový kód. S takzvanou městskou kartou, kterou již používají v jiných městech, můžete po předchozím nabití penězi platit za jízdné v MHD, vstupenky do divadla nebo parkovné. Slouží ale i jako průkazka do knihovny nebo předplatní jízdenka v městské dopravě. O jejím zavedení nyní uvažují i Budějovičtí. Na nový systém se již chystá dopravní podnik. Jeho ředitel Slavoj Dolejš prozradil, že v příštím roce budou všechny vozy MHD vybaveny novými odbavovacími přístroji, které cestujícím umožní jednoduše si zakoupit jízdenku přímo v autobuse či trolejbuse prostřednictvím bezkontaktní platební karty nebo právě městské karty. Bude to jednoduché. Nemáte-li „lítačku" a chcete se po Budějovicích svézt autobusem nebo trolejbusem, nemusíte dopředu kupovat jízdenku v automatu nebo si za ni připlácet u řidiče. Stačí nastoupit s bezkontaktní platební kartou. Už od příštího roku bude každý vůz MHD vybaven dvěma moderními terminály, které umožní zakoupení jízdenky. Postačí zvolit druh jízdného a přiložit kartu. Následně vyjede jízdenka. Operace nezabere více než pár vteřin. Vedoucí útvaru strategie a řízení dopravy doplnil, že pořízením terminálů se vozy MHD připraví na budoucnost, kdy by Budějčáci mohli začít používat městskou kartu. Ta kromě elektronické platby jízdenek umožní třeba platbu parkovného. I v souvislosti se zaváděním dalších moderních možností nákupu jízdenek do MHD a dalších prostředků budou přehlednější i pro lidi, kteří MHD běžně nejezdí. Z dalších jednání má vyplynout, zda dosavadní dvacetiminutovou a hodinovou jízdenku nahradí jednotný tarif. Tato revoluční změna zcela jistě zjednoduší pohyb při cestování v MHD. Doufáme, že se tato karta dostane co nejrychleji do provozu a bude přínosem pro mnoho obyvatel Českých Budějovic.
Show more
Změna dopravních plánů v Českých Budějovicích
Jaké a kde budou nové parkovací zóny v Českých Budějovicích? Které další silnice chce českobudějovická radnice postavit? A jak se v současnosti vedení města dívá na jižní spojku mezi Havlíčkovou kolonií a Mladým? Rada města už projednala upravenou verzi dokumentu, který teď bude předložen zastupitelstvu. Věc se přitom týká i tisíců lidí dojíždějících do Českých Budějovic za prací. Od příštího roku by totiž chtěla radnice spustit nový systém parkování na části Pražského předměstí. Podle náměstka primátora je to ale podmíněno vybudováním záchytného parkoviště v Jírovcově ulici a zavedením hromadné dopravy přes centrum. „Vybudování záchytných parkovišť podpoříme," říká za opoziční TOP 09 zastupitel Tomáš Bouzek k nadcházejícímu projednávání v zastupitelstvu. A ohledně změn v parkování připojuje, že se jedná o projekt, který byl zahájen už za minulých koalic. Podle Tomáše Bouzka jeho strana asi většinu věcí v aktualizované dopravní koncepci podpoří, i když zastupitel nevylučuje dílčí návrhy na změnu. Aktualizovány byly i další záměry města. Například propojka Plavská Novohradská, takzvaná jižní spojka. Podrobný projekt dopravních změn, který už má radnice zpracovaný, podle Františka Konečného ukazuje, že by parkovací místa nemusela chybět. Někde totiž bude povoleno nově stání díky zavedení systému dalších jednosměrných ulic. K plánovaným úpravám chystá radnice i setkání s veřejností. Dá se očekávat, že třeba o prezentaci nového systému parkování bude u veřejnosti zájem. Pravděpodobně také o debatu o propojce ulic Milady Horákové a Strakonické. Silnici chce město stavět společně s krajem. Část obyvatel sídliště se ale obává zvýšené hlučnosti nebo prašnosti z nové komunikace. Už nyní byl překročen hlukový limit mezi paneláky na Máji a to se jedná pouze o současný provoz. Po realizaci spojky mezi sídlišti Máj a Vltava by provoz mohl vzrůst až několikanásobně. „Naše výhrady platí," říká k projektu Radek Vinkler za nesouhlasící obyvatele Máje. Kritici projektu ale jsou ochotni ke kompromisu. Jako možné řešení by viděli třeba vedení komunikace na začátku sídliště v hlubokém zářezu nebo tunelu. Pojetí dopravy v krajském městě zajímá i příznivce cyklistiky, například Irenu Šefčíkovou ze sdružení Domovina. Aktualizovanou verzi sice Irena Šefčíková nezná. Připomíná ale, že i územní plán říká, že jedním z jeho základních cílů je optimální rozvoj cyklistických tras ve městě. „České Budějovice mají z morfologického hlediska ideální podmínky, aby tento druh ekologické dopravy sehrál významnou úlohu v dělbě přepravní práce. Zvýšení podílu cyklistické dopravy při realizaci každodenních vztahů územní plán podporuje, respektive přispívá, k vytvoření co nejoptimálnějších podmínek," cituje dokument Irena Šefčíková. Vzápětí ale s jistou dávkou skepse dodává: „My, kdo jezdíme v Českých Budějovicích na kole, si jen přejeme, aby si politici a úředníci přečetli, co sami odhlasovali a své závazky plnili. Vše zatím bylo jen ve fázi dokumentu. Nekonečný příběh. Chceme věřit, že se realizovat bude," dodává Irena Šefčíková a naznačuje tak, že snaha radnice na tomto poli by mohla být větší. Realizace cyklostezek a nové objízdné trasy by mělo město co nejdříve zprovoznit. Mnohé penziony v Českých Budějovicích přiléhají k těmto trasám, což vítají hlavně turisté.
Show more
Druhý blok jaderné elektrárny Temelín je opět v provozu
V neděli ráno obsluha Jaderné elektrárny Temelín zprovoznila reaktor 2. bloku. Budou následovat fyzikální a energetické testy. Výroba elektřiny se plánuje v Temelíně obnovit během tohoto týdne. Nyní ověřujeme správnost uložení paliva a účinnost regulačních tyčí. Po dokončení testů se zvýší výkon reaktoru. Výkon řídíme změnou koncentrace kyseliny borité ve vodě primárního okruhu. Do výkonu reaktoru 30 procent vyvážíme turbínu a provedeme sérii testů zaměřených na chování aktivní zóny reaktoru. Druhý blok by měl obnovit výrobu za několik dní. Záležet bude na výsledcích testů. Elektřinu blok nevyrábí od 3. června. Na 1. bloku pokračuje plánovaná odstávka pro výměnu paliva. Je demontován reaktor a z jeho aktivní zóny se vyváží palivo. Za několi málo dní bude reaktor opět v plném provozu.
Show more