Budějovické silnice jsou jedny z nejhorších
Českobudějovické silnice klesly v hodnocení bezpečnosti na silnicích na předposlední místo z krajských měst. Propadly se z loňského sedmého místa na předposlední, tedy dvanácté místo, když bylo na silnicích jihočeské metropole v letošním prvním pololetí vážně zraněno 14 osob. Nejlépe si ve stejné statistice vedli řidiči v Jihlavě, bezpečný provoz je i v Karlových Varech či Hradci Králové, jen o příčku lépe než Budějovice skončilo Brno, na dně tabulky je Liberec. Z jihočeských okresních měst si dobře vedly Prachatice a Strakonice. Jihočeský kraj a Budějovice by se měli nad tímto problémem co nejrychleji zamyslet a na daný problém co nejdříve zareagovat.
Wo jetzt?
Policejní služebna bude zřízena na novém nádraží v Českých Budějovicích
Jedna z dominant v Českých Budějovicích získala ministerský souhlas s opravou. Ještě do konce letošního roku vypíše správa železniční dopravní cesty výběrové řízení na firmu, která by provedla generální opravu budovy českobudějovického vlakového nádraží. Minulý týden vyřkla definitivní potvrzení pro investici centrální komise ministerstva dopravy. Samotná rekonstrukce má začít do poloviny příštího roku. Cestující veřejnost stav nádraží kritizuje už mnoho let. Podle většiny lidí z Českých Budějovic, kterí pravidelně po železnici cestují, měla být oprava už dávno provedena. Je to jeden ze vstupů do města. I pro cizince. Tohle je absolutně nevyhovující pro dvacáté první století, popisují cestující neutěšený stav vlakového nádraží a moderní budovou autobusového nádraží naproti. V rámci stavby se bude rekonstruovat celá výpravní budova včetně přízemních prostor pod 1. nástupištěm. V severním křídle bude nově dislokováno místní oddělení Policie ČR. Správa železniční dopravní cesty převzala objekt před několika lety od Českých drah. Ty sice provedly v minulosti několik menších oprav, ale na zásadní modernizaci objekt stále čeká. Rekonstrukce se vážně plánovala už pro rok 2018, ale akce se postupně odsouvala. Nyní se počítá s rokem 2020. Doba prací se odhaduje na tři roky. Z původních 200 milionů korun náklady vzrostly na více než 580 milionů korun. Výstavná novorenesanční budova přitom kvůli dlouholeté nečinnosti Českých drah a zkrachovalému developerskému projektu zchátrala tak, že patří ke skutečným ostudám města. Ke změnám po rekonstrukci má patřit nový vstup od Lannovy třídy či lepší zázemí pro cestující, které samozřejmě všichni uvítají.
Zeig mehr
Změna dopravních plánů v Českých Budějovicích
Jaké a kde budou nové parkovací zóny v Českých Budějovicích? Které další silnice chce českobudějovická radnice postavit? A jak se v současnosti vedení města dívá na jižní spojku mezi Havlíčkovou kolonií a Mladým? Rada města už projednala upravenou verzi dokumentu, který teď bude předložen zastupitelstvu. Věc se přitom týká i tisíců lidí dojíždějících do Českých Budějovic za prací. Od příštího roku by totiž chtěla radnice spustit nový systém parkování na části Pražského předměstí. Podle náměstka primátora je to ale podmíněno vybudováním záchytného parkoviště v Jírovcově ulici a zavedením hromadné dopravy přes centrum. „Vybudování záchytných parkovišť podpoříme," říká za opoziční TOP 09 zastupitel Tomáš Bouzek k nadcházejícímu projednávání v zastupitelstvu. A ohledně změn v parkování připojuje, že se jedná o projekt, který byl zahájen už za minulých koalic. Podle Tomáše Bouzka jeho strana asi většinu věcí v aktualizované dopravní koncepci podpoří, i když zastupitel nevylučuje dílčí návrhy na změnu. Aktualizovány byly i další záměry města. Například propojka Plavská Novohradská, takzvaná jižní spojka. Podrobný projekt dopravních změn, který už má radnice zpracovaný, podle Františka Konečného ukazuje, že by parkovací místa nemusela chybět. Někde totiž bude povoleno nově stání díky zavedení systému dalších jednosměrných ulic. K plánovaným úpravám chystá radnice i setkání s veřejností. Dá se očekávat, že třeba o prezentaci nového systému parkování bude u veřejnosti zájem. Pravděpodobně také o debatu o propojce ulic Milady Horákové a Strakonické. Silnici chce město stavět společně s krajem. Část obyvatel sídliště se ale obává zvýšené hlučnosti nebo prašnosti z nové komunikace. Už nyní byl překročen hlukový limit mezi paneláky na Máji a to se jedná pouze o současný provoz. Po realizaci spojky mezi sídlišti Máj a Vltava by provoz mohl vzrůst až několikanásobně. „Naše výhrady platí," říká k projektu Radek Vinkler za nesouhlasící obyvatele Máje. Kritici projektu ale jsou ochotni ke kompromisu. Jako možné řešení by viděli třeba vedení komunikace na začátku sídliště v hlubokém zářezu nebo tunelu. Pojetí dopravy v krajském městě zajímá i příznivce cyklistiky, například Irenu Šefčíkovou ze sdružení Domovina. Aktualizovanou verzi sice Irena Šefčíková nezná. Připomíná ale, že i územní plán říká, že jedním z jeho základních cílů je optimální rozvoj cyklistických tras ve městě. „České Budějovice mají z morfologického hlediska ideální podmínky, aby tento druh ekologické dopravy sehrál významnou úlohu v dělbě přepravní práce. Zvýšení podílu cyklistické dopravy při realizaci každodenních vztahů územní plán podporuje, respektive přispívá, k vytvoření co nejoptimálnějších podmínek," cituje dokument Irena Šefčíková. Vzápětí ale s jistou dávkou skepse dodává: „My, kdo jezdíme v Českých Budějovicích na kole, si jen přejeme, aby si politici a úředníci přečetli, co sami odhlasovali a své závazky plnili. Vše zatím bylo jen ve fázi dokumentu. Nekonečný příběh. Chceme věřit, že se realizovat bude," dodává Irena Šefčíková a naznačuje tak, že snaha radnice na tomto poli by mohla být větší. Realizace cyklostezek a nové objízdné trasy by mělo město co nejdříve zprovoznit. Mnohé penziony v Českých Budějovicích přiléhají k těmto trasám, což vítají hlavně turisté.
Zeig mehr
Nové semafory na Husově třídě v Českých Budějovicích
Přijde doba, kdy řidiči vyšší rychlostní stupeň nezařadí. Při cestě z centra města na budějovická sídliště totiž řidiče přibrzdí další semafory. Budějovičtí totiž naplánovali, že mezi zastávkami MHD u výstaviště vznikne nový světelný přechod pro chodce. Ještě před osazením světelné signalizace se jedna ze zastávek u výstaviště posune asi o 15 metrů. Několik let se také hovoří o záměru zřídit světelnou křižovatku jen pár desítek metrů odtud, v místě zvaném u kapličky. To aby auta mohla snáze najíždět z vedlejší silnice na Husovu třídu. Na zhruba sedm set metrů dlouhém úseku by tak byly už čtvery semafory. Signál na semaforů u přechodu mezi zastávkami nastavíme tak, aby semafor zbytečně nezdržoval dopravu, řekl jeden z navrhovatelů a připustil, že další semafory provoz pozdrží. Na druhou stranu se významně zvýší bezpečnost chodců. Ti jsou ohroženi hlavně na víceproudých komunikacích, mezi něž patří i zmíněný úsek Husovy třídy. Úpravy přechodu a posunutí zastávek by Budějovičtí rádi stihli ještě letos. Záviset bude ovšem na tom, kdy se kraj pustí do plánované opravy povrchu v této části Husovy třídy. Přetíženému dopravnímu uzlu pomohou i přímé odbočovací pruhy, jaké známe třeba z křižovatky Lidická a Mánesova. V plánu je i lávka pro pěší přes Dlouhou louku. Jedinou změnou tak zatím zůstane nový světelný přechod u výstaviště, s jehož vyznačením chce město počkat na zahájení rekonstrukce povrchu části Husovy třídy v úseku mezi křižovatkami s ulicemi Na Sádkách a Ant. Sovy. Všechny uvedemé úpravy komunikací jsou ještě závislé na dadších jednáních, která budou v nejbližších dnech pokračovat. Občané se tak mohou těšit na další zvýšení bezpečnosti provozu.
Zeig mehr