V moštárnách letos ubylo práce
Tradičně druhý týden v listopadu, ukončili letošní sezonu moštování zahrádkáři v rudolfovském Mlýnském údolí. Zpracovali jsme letos kolem sedmi tun ovoce, loni to bylo kolem deseti tun. Sucho letos ovlivnilo třeba i velikost plodů. Počátkem listopadu už naposledy lisovali i na okraji Českých Budějovic v Husově kolonii. Letos zpracovali v moštárně 22 tun ovoce. V Nových Hodějovicích letos nakonec zapíší do statistik 18,5 tuny vylisovaného ovoce. Končili poslední pondělí v říjnu. Na začátku počítali, že kvůli suchu to bude 14 15 tun. Ale konečný výsledek je znatelně lepší a lze ho označit jako celkem průměrný. V třicetileté historii moštárny měly rekordní sezony v letech 2001 a 2003. Vždy udělali 40 tun ovoce. Ale podle Marie Syrovátkové, která se při moštování stará o vážení nebo účtování, bylo v některých špatných letech třeba jen pět tun ovoce, protože na jaře zmrzlo v květu. Letos přispělo ke slušnému výsledku několik skutečností. Místy nebyla úroda jablek zase až tak špatná. V některých lokalitách už také moštárny nejsou, takže do Nových Hodějovic do Topolové ulice přijíždějí zákazníci až od Kaplice, Hubenova nebo Nových Hradů. Tím, že je podle Marie Syrovátkové moštáren na Českobudějovicku málo, tak i když bylo sucho, nebyla bilance v Nových Hodějovicích v přílišném propadu. A zahrádkáři z Topolové ulice také pravidelně aktualizují svůj web. Získávají tím nové zákazníky, vedle těch věrných. Do Nových Hodějovic jezdí ale hodně zájemců už léta. Výhodou malých moštáren je to, že zákazník si odveze najisto šťávu ze svého ovoce. Někde ve větších zařízeních jablka vykupují, moštují třeba jen dva dny a lidé si odvážejí vypočtené množství moštu. V malých lisech u zahrádkářů si mohou lidé ovoce třeba i namixovat. „Někdo si dává jablka s mrkví nebo červenou řepou. Nebo zase chtějí zákazníci čisté odrůdové mošty. Přivezou si spartany nebo čistecké jablko," zmiňuje Marie Syrovátková s tím, že právě čistecké jablko je na moštování velmi vhodná odrůda. Ze zahrad ale dnes bohužel pomalu mizí. Zpracování ovoce v regionu ale moštováním nekončí. Kdo si připravil ovocný kvas, může nyní využít služeb několika pálenic. Zkuste si ochutnat čerstvou štávu z jablek, nebudete litovat, chuť je opravdu nepopsatelná a znamenitá.
Wo jetzt?
Objímá jižní Čechy
Věru Hlaváčkovou znají diváci například jako Irenu z Havlova Odcházení, Královnu ze Tří mušketýrů, nebo Maureen ve hře Kráska z Leenane, za kterou byla v roce 2007 nominována na celostátní Thálii. Na kontě má desítky velkých rolí a patří mezi nejpopulárnější herečky jihočeské divadelní scény. Do Českých Budějovic ji před 25 lety přivedla láska. Jak sama Věra Hlaváčková říká, vystudovala brněnskou konzervatoř a po angažmá v Klicperově divadle v Hradci Králově a Mahenově činohře v Brně se provdala na jih Čech a začala její dlouholetá herecká dráha v Jihočeském divadle. Byl to takový trošku kompromis. Můj první manžel studoval v Praze, já jsem byla v angažmá v Brně. On byl z Českých Budějovic, a tak jsme šli spolu sem, vzpomíná s úsměvem sympatická herečka s tím, že je to už více než dvacet let. „První, co jsem udělala, když jsem přišla do Budějovic, bylo, že jsem sjela Vltavu. Poprvé jsem byla na vodě, úžasné," vzpomíná herečka s tím, že teď už to na Vltavě tak kouzelné není, neboť je vodáky doslova přecpaná. S nostalgickým úsměvem vzpomíná na dobu, když do Budějovic přišla. Bylo to rok po sametové revoluci a ona se původně bála odejít z velkého města, jako je Brno, do mnohem menšího. Dnes už ale rozhodně nelituje. A když sem prý přijedou příbuzní z Moravy, jsou nadšení, jak jsou Budějovice krásné. Já bych po těch letech už nikam jinam jít nechtěla. Oblíbila jsem si nejen Budějovice jako město. Je to tady úžasné, hlavně když máte malé děti. Je tady větší klid než ve velkém městě a nemusím trávit hodiny cestováním jako v Praze, vysvětluje s úsměvem. Prozrazuje, že kromě Budějovic miluje i Novohradské hory, kde má chalupu a kam často jezdí. Prostě jižní Čechy jsem si tak nějak přisvojila. Řekla bych, že mne obejmuly a já objímám je. Takže jižní Čechy a Budějovice jsou teď už moje. Když před více než dvaceti lety nastoupila do Jihočeského divadla, byla zde, jak sama říká, ještě ta „stará garda". „Byl tady Jirka Šesták, Petr Šporcl, Věra Krpálková a řada dalších úžasných herců. Později nastoupil Martin Hruška, Petra Hobzová a další a byla tady úžasná parta lidí," říká Věra Hlaváčková. Jak říká, pod vedením šéfa činohry Martina Glasera začalo divadlo rozkvétat. „Když jsem nastoupila, divadlo působilo tak trochu kostnatě. Ale bylo těsně po revoluci, tak se není co divit," vysvětluje herečka. Ta si spolupráci s Martinem Glaserem nemůže vynachválit. „Tvořili jsme skvělý tým. U něj jsem začínala dělat všechny své tehdejší velké role. Byla to hektická, ale nádherná doba. Přemýšlí nad tím, že od revoluce se divadelní svět v mnohém opravdu změnil. „Dříve nebylo nic jiného po desáté hodině otevřeno než divadelní klub. Scházeli se zde různí lidé, nejen herci, ale třeba i doktoři. Herci žili opravdu hodně semknutě. Jezdilo se i na společné dovolené. Dodává, že dneska už je to jinak a herectví je vlastně práce jako každá jiná. „Nechodíme do práce na sedmou, ale na půl desátou, kdy zkoušíme. Zase ale hrajeme šest dní v týdnu. V divadle musíme být večer hodinu před představením, tedy na šestou," vysvětluje oblíbená herečka. Myslím, že by bylo dobré se na nějaké představení této zkušené herečky podívat. Proto neváhejte, divadelní sezóna je v plném proudu.
Zeig mehr
Zranění Davida Lafaty
David Lafata nedokončil fotbalové utkání v Hluboké nad Vltavou, když mu obránce domácího mužstva skluzem zlomil kotník. Tento dlouholetý hráč Sparty Praha střílí góly v krajském přeboru už jen pro radost. V dresu rodného Olešníku vyhlášený kanonýr v letošní sezoně už bohužel žádné nepřidá. Na jeho předsvědčivé fotbalové výkony se budeme těšit opět letos na podzim.
Zeig mehr
Křižovatka u nádraží v Českých Budějovicích se změní
Ještě letos se lidé přechodu v okolí hlavního nádraží a OC Merkury dočkají. Radnice chystá v rámci projektu Koridor MHD zásadní úpravy křižovatky. Město povolení na tyto práce už získalo, hotovo bude do zimy. Provoz na křižovatce Nádražní a Žižkovy budou nově řídit semafory. Ty umožní nejen zřízení přechodů mezi Grandem a Mercury i přes čtyřproudou silnici od Mercury k vlakovému nádraží, ale také výjezd vozidel z Žižkovy třídy doleva na Nádražní. Tu ale budou využívat jen vozy MHD, pro něž bude úsek Žižkovy třídy mezi Chelčického a Nádražní vyhrazen. Snadno tak zajedou k zastávkám, které se od železniční polikliniky přesunou před vlakové nádraží. Chodci jásají, někteří řidiči jejich radost ale nesdílí. Místo, aby se radnice snažila dopravě pomoct, jenom blokuje průjezdnost centrem. Takhle budou na krátkém úseku Nádražní další semafory a jediné, k čemu to povede, budou kolony. Přebíhání silnice skončí. Za cenu dalšího semaforu. Na zhruba 600 metrů dlouhém úseku Nádražní ulice v Českých Budějovicích přibude ještě letos čtvrtý semafor, který má provoz na křižovatce s Žižkovou třídou. Umožní bezpečné přecházení chodcům mezi vlakovým a autobusovým nádražím i těm, kteří od zastávek MHD poblíž hotelu Grand přebíhají v nebezpečném místě rušnou silnici, aby se dostali do Mercury centra. Úpravy, které v rámci projektu Koridor MHD navážou na současnou přestavbu jiné části Žižkovy třídy před vojenskou správou, chce radnice stihnout ještě letos. V příštím roce budou podle zastupitele Františka Konečného práce pokračovat úpravami Průmyslové ulice, které zahrnou i vybudování cyklostezky, jež bude součástí páteřní cyklotrasy z Dukelské ulice do Suchého Vrbného. Kdyby se místo dalších semaforů radši postavili do podchodů eskalátory a do Žižkovy ulice na dva měsíce městští strážníci, aby se lidi odnaučili přebíhat silnici, bylo by to lepší řešení. Podle městského projektu Koridor MHD má ale být nová světelná křižovatka řízena v koordinaci s ostatními semafory v okolí, aby se na Nádražní ulici nevytvářely kolony. Zcela zásadním zlepšením pro městskou MHD bude přesun zastávek přímo před budovu železniční stanice a také do Žižkovy třídy před Mercury centrum. Mezi těmito zastávkami dopravní podnik nahradí dnešní vzdálené zastávky před železniční poliklinikou, kde nově vzniknou parkovací místa. Výrazně by se tak měly zkrátit přestupní vzdálenosti v tomto vytíženém dopravním uzlu. Doufáme, že toto nákladné řešení přinese spokojenost řídičům a bezpečí všem chodcům.
Zeig mehr