Bezemisní zelená elektrárna v Českých Budějovicích
Předsadnictvo českobudějovické teplárny reaguje na společenský vývoj a systematicky připravujeme scénáře, jak ještě víc přispět k ochraně klimatu a k co nejefektivněji využít náš systém centrálního zásobování teplem či chladem.
Zamýšlené změny jsou součástí schválené dlouhodobé Strategie 2040. Její aktualizaci v červnu uložila valná hromada českobudějovické teplárny, tedy rada města, které je jejím jediným akcionářem.
Naplňování strategického dokumentu nelze v ulicích krajského města přehlédnout. Horkovodní síť se prodlužuje do dalších částí, úpravou turbíny se zvýší kogenerační výroba elektřiny, tedy kombinovaná výroba elektrické energie a tepla. Tím se zlepší účinnost využití paliv.
Kvůli stavbě horkovodu temelínské elektrárny, který do své sítě teplárna napojí od topné sezony 2020/21, se upravuje centrální předávací stanice a navazující horkovodní sítě. Počátkem prázdnin se tak dělo na sídlišti Vltava, příští týden 8. srpna je na řadě Pražské předměstí. To s sebou nese odstávky teplé vody, protože části horkovodu se v dané lokalitě musí vypustit. Provizorní propojení umožní, aby bylo možné příští rok vybudovat definitivní předávací místo, aniž by se narušila spolehlivost dodávek tepla a teplé vody.
Wo jetzt?
Změna dopravních plánů v Českých Budějovicích
Jaké a kde budou nové parkovací zóny v Českých Budějovicích? Které další silnice chce českobudějovická radnice postavit? A jak se v současnosti vedení města dívá na jižní spojku mezi Havlíčkovou kolonií a Mladým? Rada města už projednala upravenou verzi dokumentu, který teď bude předložen zastupitelstvu. Věc se přitom týká i tisíců lidí dojíždějících do Českých Budějovic za prací. Od příštího roku by totiž chtěla radnice spustit nový systém parkování na části Pražského předměstí. Podle náměstka primátora je to ale podmíněno vybudováním záchytného parkoviště v Jírovcově ulici a zavedením hromadné dopravy přes centrum. „Vybudování záchytných parkovišť podpoříme," říká za opoziční TOP 09 zastupitel Tomáš Bouzek k nadcházejícímu projednávání v zastupitelstvu. A ohledně změn v parkování připojuje, že se jedná o projekt, který byl zahájen už za minulých koalic. Podle Tomáše Bouzka jeho strana asi většinu věcí v aktualizované dopravní koncepci podpoří, i když zastupitel nevylučuje dílčí návrhy na změnu. Aktualizovány byly i další záměry města. Například propojka Plavská Novohradská, takzvaná jižní spojka. Podrobný projekt dopravních změn, který už má radnice zpracovaný, podle Františka Konečného ukazuje, že by parkovací místa nemusela chybět. Někde totiž bude povoleno nově stání díky zavedení systému dalších jednosměrných ulic. K plánovaným úpravám chystá radnice i setkání s veřejností. Dá se očekávat, že třeba o prezentaci nového systému parkování bude u veřejnosti zájem. Pravděpodobně také o debatu o propojce ulic Milady Horákové a Strakonické. Silnici chce město stavět společně s krajem. Část obyvatel sídliště se ale obává zvýšené hlučnosti nebo prašnosti z nové komunikace. Už nyní byl překročen hlukový limit mezi paneláky na Máji a to se jedná pouze o současný provoz. Po realizaci spojky mezi sídlišti Máj a Vltava by provoz mohl vzrůst až několikanásobně. „Naše výhrady platí," říká k projektu Radek Vinkler za nesouhlasící obyvatele Máje. Kritici projektu ale jsou ochotni ke kompromisu. Jako možné řešení by viděli třeba vedení komunikace na začátku sídliště v hlubokém zářezu nebo tunelu. Pojetí dopravy v krajském městě zajímá i příznivce cyklistiky, například Irenu Šefčíkovou ze sdružení Domovina. Aktualizovanou verzi sice Irena Šefčíková nezná. Připomíná ale, že i územní plán říká, že jedním z jeho základních cílů je optimální rozvoj cyklistických tras ve městě. „České Budějovice mají z morfologického hlediska ideální podmínky, aby tento druh ekologické dopravy sehrál významnou úlohu v dělbě přepravní práce. Zvýšení podílu cyklistické dopravy při realizaci každodenních vztahů územní plán podporuje, respektive přispívá, k vytvoření co nejoptimálnějších podmínek," cituje dokument Irena Šefčíková. Vzápětí ale s jistou dávkou skepse dodává: „My, kdo jezdíme v Českých Budějovicích na kole, si jen přejeme, aby si politici a úředníci přečetli, co sami odhlasovali a své závazky plnili. Vše zatím bylo jen ve fázi dokumentu. Nekonečný příběh. Chceme věřit, že se realizovat bude," dodává Irena Šefčíková a naznačuje tak, že snaha radnice na tomto poli by mohla být větší. Realizace cyklostezek a nové objízdné trasy by mělo město co nejdříve zprovoznit. Mnohé penziony v Českých Budějovicích přiléhají k těmto trasám, což vítají hlavně turisté.
Zeig mehr
Letní plovárna v Českých Budějovicích
V poslední době mnoho teplých dnů láká velké množství násvtěvníků na letní plovárnu v Českých Budějovicích. Velká obsazenost na českobudějovické letní plovárně na Sokolském ostrově láká mnoho lidí k ochlazení před tropickými teplotami. Hosté tu hledají relaxaci, i když odpolední teploty atakují již tropických 30 stupňů celsia. Obsazenost plovárny byla téměř z maximální kapacity zaplněna. Plovárna je v provozu každý den od 9 do 20 hod. Nosit roušky v areálu plovárny není nutné, ale je povinnost předložit potvrzení o testu na Covid-19.
Zeig mehr
Trolejbusy opět jezdí po Dobrovodské ulici
Kličkování ulicemi Suchého Vrbného skončí za pár dní. Velký finiš při rekonstrukci úseku Dobrovodské ulice, který se má stát součástí Zanádražní komunikace, umožní do pátku 19. prosince návrat trolejbusů na svou původní trasu. Pokud vše půjde podle plánu, do normálních kolejí by se nejpozději do Vánoc měla vrátit veškerá doprava, tedy i auta, naznačuje náměstek primátora Petr Holický . Obyvatelé Suchého Vrbného by takový dárek rozhodně uvítali. Uzavírka komplikuje dopravu všem, kteří se potřebují dostat do města. Auta musí objížďkou přes Vrbenskou a Hlineckou ulici, linky městské hromadné dopravy obsluhují výhradně autobusy, ty se navíc proplétají postranními uličkami, chodci a cyklisté mířící na lávku přes nákladové nádraží procházejí přímo mezi dělníky a stavebními stroji. Určitě bych dokončení stavby uvítal, mám ale obavy, zda v tomto počasí stihnou položit asfaltový koberec," zmiňuje místní obyvatel Jaromír Tůma. Jsem od fochu a myslím, že v mrazech by asfalt pokládat ani neměli. Mám obavy, aby se to hned na jaře nemuselo opravovat," varuje. Hlavou kroutí i pěší a cyklisté. Podle jejich odhadů budou mít dělníci co dělat. Zatím je v místech, kudy by měla do dvou týdnů svištět auta, bahno. Stavebníci se ale činí každý den až do večera, navíc jsou nebývale tolerantní k lidem, kteří se mezi nimi proplétají. Podle náměstka primátora Petra Holického vedení dodavatelské firmy slíbilo i přes komplikace během stavebních úprav umožnit běžný provoz ještě letos. „My jsme byli nekompromisní, chceme v exponovaném místě umožnit opět obvyklý provoz. Je to důležitá komunikace, proto se v poslední fázi hodně finišuje," vysvětluje Petr Holický. Oddechnout by si měli i na linkách městské hromadné dopravy a obyvatelé Reinerovy a Vodní ulice, kudy nyní autobusové spoje projíždějí. „Jakmile bude Dobrovodská ulice zprůjezdněna, bude zrušen objížďkový jízdní řád a zaveden běžný provoz," slibuje mluvčí dopravního podniku Radek Filip. Cestující čeká ve srovnání se stavem před rekonstrukcí jen jedna trvalá změna. Oproti současnému stavu to znamená obnovení obsluhy zastávky Pětidomí ve směru do centra pro linky 9 a 59. Po dokončení rekonstrukce Dobrovodské už ale nebude obnovena zastávka Plynárna, neboť podle projektanta nebylo s ohledem na ostatní stavební úpravy možné její zachování dle aktuálně platných norem. Při projednávání projektu v roce 2013 Dopravní podnik požadoval zachování této zastávky, ovšem tomuto požadavku bohužel nebylo vyhověno, vysvětluje Radek Filip.
Zeig mehr