Malá tygřata v ZOO Hluboká nad Vltavou
V zoo Hluboká nad Vltavou mají již jasno. Tři holčičky a jeden kluk. Takové je rozložení sil u tygřích mláďat z hlubocké zoologické zahrady. Čtveřice šelem se tu samičce tygra ussurijského Altaice a samečkovi Oliverovi narodila letos 20. května, včera poprvé se jim ošetřovatelé podívali na zoubek trochu blíž. Koťata oočkovali a očipovali. První vážení také ukázalo, že se váha každého z nich pohybuje okolo devíti kil. Podívat do výběhu by se měli tygříci v polovině srpna a možná právě Vy budete mít to štěstí je poprvé spatřit.
Wo jetzt?
Impozantní stavby z let před válkou
Mnoho staveb z minulosti, to je z dob před válkou stojí v Českých Budějovicích dodnes. Na náměstí byla výhybna tramvají linky L. V okolí okresního domu byl zařízen chudobinec asi pro 50 osob, kanceláře a od roku 1911 četnické velitelství. V přízemí do ulice bývaly obchody. Vstup do této části měl čp. 225. Vchod byl nedávno bezohledně zazděn a secesní schodiště přinášející do chodeb světlo strženo při rekonstrukci objektu pro nový krajský úřad. Ziskem byla místo vchodu jedna kancelář a místo schodiště tři kanceláře. V křídle do Goetheovy ulice byla od počátku zařízena okresní stravovna a zprostředkovatelna práce pro tovaryše. Také toto křídlo mělo alegorické sochy s názvy Vlast, Cestování, Píle a Práce. Secesní štuková výzdoba, průčelí a plastiky byly hrubě otlučeny a shozeny v rámci překotného vlastenectví s cílem, aby zmizelo všechno c. k. rakouské, při přestavbě okresního domu v letech 1931-1932. Přestavba byla zadána v lednu 1931 Staškovi z Trhových Svinů. Realizace se ale zdržela kvůli povolení Zemského úřadu v Praze zřídit na území stávajícího okresního úřadu elektrická díla a k tomu radnice přišla s návrhem přistavět k okresnímu domu novou budovu. Až v říjnu 1931 se radnice na návrh stavební komise usnesla definitivně upustit od přístavby okresního domu a provésti pouze adaptaci. Nehledě na nové nádraží 1908, tramvaje 1909 a městskou elektrárnu 1909. V rámci adaptace okresních domů bylo vyměněno i sociální zařízení. O čemž svědčí inzerát okresního výboru v Jihočeských listech v lednu 1932, že následkem adaptace okresních domů na Wilsonově náměstí se prodají zachovalá kamna, klosety, výlevky, vany a osvětlovací tělesa. Dobré též bylo zřízení ústředního topení a kotelny na uhlí s výtahem do Goethoevy ulice. I v minulosti se kladl důraz na precizní provedení a účelnost staveb. Tyto stavby se dochovaly až do dnešní doby ve velmi dobrém stavu.
Zeig mehr
Výstavba dálnice D3 pokračuje
15. března bude slavnostně zahájena stavba další části dálnice D3 na jihu Čech. Konkrétně se jedná o úsek Ševětín – Borek, který se jako poslední ještě nestaví mezi Veselím nad Lužnicí a Českými Budějovicemi. Řidiči získají na trase Ševětín – Borek 10,7 kilometru nové komunikace, po které se má začít jezdit v prosinci roku 2020. Výběrové řízení na stavbu vyhrála Eurovia. Přípravné práce v terénu už sice nějaký čas probíhají, ale teprve v tento den bude u Ševětína stavba slavnostně zahájena. Vedle ministerstev dopravy a financí se akce zúčastní i diecézní biskup Msgr. Vlastimil Kročil, neboť pro zázemí stavby zapůjčilo českobudějovické biskupství některé pozemky. Výstavba dálnice D3 je velmi důležitou stavbou, která přinese po dokončení velké ulehčení v dopravní situaci na jihu Čech.
Zeig mehr
Změna dopravních plánů v Českých Budějovicích
Jaké a kde budou nové parkovací zóny v Českých Budějovicích? Které další silnice chce českobudějovická radnice postavit? A jak se v současnosti vedení města dívá na jižní spojku mezi Havlíčkovou kolonií a Mladým? Rada města už projednala upravenou verzi dokumentu, který teď bude předložen zastupitelstvu. Věc se přitom týká i tisíců lidí dojíždějících do Českých Budějovic za prací. Od příštího roku by totiž chtěla radnice spustit nový systém parkování na části Pražského předměstí. Podle náměstka primátora je to ale podmíněno vybudováním záchytného parkoviště v Jírovcově ulici a zavedením hromadné dopravy přes centrum. „Vybudování záchytných parkovišť podpoříme," říká za opoziční TOP 09 zastupitel Tomáš Bouzek k nadcházejícímu projednávání v zastupitelstvu. A ohledně změn v parkování připojuje, že se jedná o projekt, který byl zahájen už za minulých koalic. Podle Tomáše Bouzka jeho strana asi většinu věcí v aktualizované dopravní koncepci podpoří, i když zastupitel nevylučuje dílčí návrhy na změnu. Aktualizovány byly i další záměry města. Například propojka Plavská Novohradská, takzvaná jižní spojka. Podrobný projekt dopravních změn, který už má radnice zpracovaný, podle Františka Konečného ukazuje, že by parkovací místa nemusela chybět. Někde totiž bude povoleno nově stání díky zavedení systému dalších jednosměrných ulic. K plánovaným úpravám chystá radnice i setkání s veřejností. Dá se očekávat, že třeba o prezentaci nového systému parkování bude u veřejnosti zájem. Pravděpodobně také o debatu o propojce ulic Milady Horákové a Strakonické. Silnici chce město stavět společně s krajem. Část obyvatel sídliště se ale obává zvýšené hlučnosti nebo prašnosti z nové komunikace. Už nyní byl překročen hlukový limit mezi paneláky na Máji a to se jedná pouze o současný provoz. Po realizaci spojky mezi sídlišti Máj a Vltava by provoz mohl vzrůst až několikanásobně. „Naše výhrady platí," říká k projektu Radek Vinkler za nesouhlasící obyvatele Máje. Kritici projektu ale jsou ochotni ke kompromisu. Jako možné řešení by viděli třeba vedení komunikace na začátku sídliště v hlubokém zářezu nebo tunelu. Pojetí dopravy v krajském městě zajímá i příznivce cyklistiky, například Irenu Šefčíkovou ze sdružení Domovina. Aktualizovanou verzi sice Irena Šefčíková nezná. Připomíná ale, že i územní plán říká, že jedním z jeho základních cílů je optimální rozvoj cyklistických tras ve městě. „České Budějovice mají z morfologického hlediska ideální podmínky, aby tento druh ekologické dopravy sehrál významnou úlohu v dělbě přepravní práce. Zvýšení podílu cyklistické dopravy při realizaci každodenních vztahů územní plán podporuje, respektive přispívá, k vytvoření co nejoptimálnějších podmínek," cituje dokument Irena Šefčíková. Vzápětí ale s jistou dávkou skepse dodává: „My, kdo jezdíme v Českých Budějovicích na kole, si jen přejeme, aby si politici a úředníci přečetli, co sami odhlasovali a své závazky plnili. Vše zatím bylo jen ve fázi dokumentu. Nekonečný příběh. Chceme věřit, že se realizovat bude," dodává Irena Šefčíková a naznačuje tak, že snaha radnice na tomto poli by mohla být větší. Realizace cyklostezek a nové objízdné trasy by mělo město co nejdříve zprovoznit. Mnohé penziony v Českých Budějovicích přiléhají k těmto trasám, což vítají hlavně turisté.
Zeig mehr