V okolí nádraží budou velké změny
Proměna čeká dopravní situaci před českobudějovickým vlakovým nádražím. Autobusy a trolejbusy například budou moci vyjíždět od obchodního centra Mercury z Žižkovy třídy rovnou před vlakové nádraží. Dosud tomu bránil plot uprostřed Nádražní ulice. Českobudějovická radnice chce nově upravit i křižovatku Žižkovy třídy a Novohradské ulice. Projekty na obě akce spojené s Žižkovou třídou už jsou přichystány. „Naší snahou je, aby se to ještě letos udělalo," naznačuje náměstek primátora Petr Holický, že přípravy už značně pokročily. Hlavní změnou v lokalitě bude nově možnost, aby vozy městské hromadné dopravy odbočovaly u Mercury vlevo do Nádražní ulice. V současné době je vydáno územní rozhodnutí pro tuto akci a bude podána žádost o vydání stavebního povolení. Křižovatka v nové podobě dostane světelnou signalizaci a projekt předpokládá také nový přechod přes Žižkovu ulici. Dnes zde chodci přecházejí, ale řádně vyznačená „zebra" tu není. Šance na levé odbočení do Nádražní ulice umožní i nově umístit zastávky MHD před vlakové nádraží. A nebudou už muset být rozloženy až k objektu železniční polikliniky. Další novinkou, která se v lokalitě chystá, bude cyklostezka v Průmyslové ulici, jako součást páteřní cyklotrasy z Dukelské ulice do Suchého Vrbného. Cyklisté to sice vítají, ale připomínají nedávnou nepříjemnou změnu v Pětidomí. Nové uspořádání dopravy v okolí českobudějovického vlakového nádraží vyjde vstříc i cyklistům. Průmyslová ulice by se mohla částečně uvolnit od městské hromadné dopravy a místo by potom zbylo třeba i na kolaře. V Průmyslové ulici vznikne nová cyklostezka, potvrzuje plány radnice náměstek primátora František Konečný. V Průmyslové ulici má vzniknout cyklostezka, která bude součástí páteřní cyklotrasy, která vede z Dukelské ulice až do Suchého Vrbného. Aktuálně se připravuje dokumentace pro žádost o územní rozhodnutí. To předchází stavebnímu povolení. Kolaři plán radnice vítají, ale připomínají, že podobná aktivita by se hodila i za lávkou přes železnici. Cyklostezku v Průmyslové ulici oceňuje třeba Zuzana Voráčková ze Suchého Vrbného, která jezdí na kole z domova do práce k Dlouhému mostu. Jenže jí vadí, že v Pětidomí přehradila cestu všem, kteří míří do Suchého Vrbného, nová rušná komunikace. Jak bude cyklostezka z Průmyslové pokračovat ve Vrbném? Každý se zasekne na přechodu u lávky, aby se na novém přechodu nabídlo chodcům a cyklistům alespoň přednostního tlačítka na semaforu. Připomíná i to, že podle nynější úpravy nesmějí cyklisté ani jezdit po lávce přes železnici. Akce v Průmyslové ulici se teprve projektově připravuje. Trochu dál je ale radnice v Jírovcově ulici. Pro cyklostezku v úseku od ulice Na Sadech po Riegrovu ulici bude použit červený asfalt a už se připravuje výběrové řízení. Doufáme, že toto řešení ulehčí celé dopravní situaci v okolí autobusového a vlakového nádraží.
Wo jetzt?
Impozantní stavby z let před válkou
Mnoho staveb z minulosti, to je z dob před válkou stojí v Českých Budějovicích dodnes. Na náměstí byla výhybna tramvají linky L. V okolí okresního domu byl zařízen chudobinec asi pro 50 osob, kanceláře a od roku 1911 četnické velitelství. V přízemí do ulice bývaly obchody. Vstup do této části měl čp. 225. Vchod byl nedávno bezohledně zazděn a secesní schodiště přinášející do chodeb světlo strženo při rekonstrukci objektu pro nový krajský úřad. Ziskem byla místo vchodu jedna kancelář a místo schodiště tři kanceláře. V křídle do Goetheovy ulice byla od počátku zařízena okresní stravovna a zprostředkovatelna práce pro tovaryše. Také toto křídlo mělo alegorické sochy s názvy Vlast, Cestování, Píle a Práce. Secesní štuková výzdoba, průčelí a plastiky byly hrubě otlučeny a shozeny v rámci překotného vlastenectví s cílem, aby zmizelo všechno c. k. rakouské, při přestavbě okresního domu v letech 1931-1932. Přestavba byla zadána v lednu 1931 Staškovi z Trhových Svinů. Realizace se ale zdržela kvůli povolení Zemského úřadu v Praze zřídit na území stávajícího okresního úřadu elektrická díla a k tomu radnice přišla s návrhem přistavět k okresnímu domu novou budovu. Až v říjnu 1931 se radnice na návrh stavební komise usnesla definitivně upustit od přístavby okresního domu a provésti pouze adaptaci. Nehledě na nové nádraží 1908, tramvaje 1909 a městskou elektrárnu 1909. V rámci adaptace okresních domů bylo vyměněno i sociální zařízení. O čemž svědčí inzerát okresního výboru v Jihočeských listech v lednu 1932, že následkem adaptace okresních domů na Wilsonově náměstí se prodají zachovalá kamna, klosety, výlevky, vany a osvětlovací tělesa. Dobré též bylo zřízení ústředního topení a kotelny na uhlí s výtahem do Goethoevy ulice. I v minulosti se kladl důraz na precizní provedení a účelnost staveb. Tyto stavby se dochovaly až do dnešní doby ve velmi dobrém stavu.
Zeig mehr
Mateřská škola Jihočeské univerzity
Jihočeská univerzita zahajuje další rok provozu vlastní mateřské školky. Nese název Kvítek a je určená dětem zaměstnanců Jihočeské univerzity. Předškolní zařízení má kapacitu 30 dětí. Mateřská škola sídlí ve zcela nové budově, která byla pro tyto účely postavena. Nachází se v klidné lokalitě nedaleko univerzitního kampusu a parku Stromovka, což je strategicky výhodné. K budově školy patří také zahrada, kde si děti mohou hrát. K dispozici zde mají skluzavky, pískoviště i zahradní domek. V zařízení jsou děti od jednoho do sedmi let a stará se o ně pět vychovatelek. Toto zařízení je pro Jihočeskou universitu velmi přínosné a již přes rok využívané.
Zeig mehr
Kraj nabídl, že odkoupí akcie letiště České Budějovice
Jihočeský kraj v úterý oficiálně nabídl městu České Budějovice, že odkoupí podíl ve společnosti, která se stará o chod letiště v Plané u Českých Budějovic. Město se zdráhá dál podporovat chod letiště, protože příspěvek Budějovic, který letos činí 25 milionů korun, by se měl příští rok zvednout na více než 70 milionů korun. Způsobů, jak se platbě vyhnout je více. Pro město by ale prodej podílu ve zmíněné akciové společnosti mohl být přijatelnou možností. Budějovice by mohly svůj podíl v akciovce kraji prodat. K návrhu by se teď měly vyjádřit politické kluby městského a krajského zastupitelstva. Otázkou ale zůstává cena. Třeba letos je příspěvek města na chod letiště 25 milionů korun. V hledání strategického partnera by mělo být jasněji do konce října. Zatím není jisté, jestli by šlo o případný pronájem areálu nebo nějakou formu podílu na vlastnictví českobudějovického letiště.
Zeig mehr